ISO 9001 a ISO 14001 sú dva rôzne štandardy vydané Medzinárodnou organizáciou pre normalizáciu (ISO), ktoré majú rozdielne zamerania.
ISO 9001 je medzinárodný štandard pre systémy manažérstva kvality (SMK). Jeho cieľom je zabezpečiť, aby organizácia mala efektívny a spoľahlivý SMK, ktorý dokáže zlepšovať procesy a zákaznícku spokojnosť. ISO 9001 je zameraný na kvalitu produktov a služieb, ktoré organizácia poskytuje, a na to, ako organizácia zabezpečuje, aby boli tieto produkty a služby konzistentné a splňovali požiadavky zákazníkov.
ISO 14001 je medzinárodný štandard pre systémy environmentálneho manažérstva (SEM). Jeho cieľom je zabezpečiť, aby organizácia mala účinný a spoľahlivý SEM, ktorý dokáže minimalizovať vplyv organizácie na životné prostredie a zlepšovať jej environmentálny výkon. ISO 14001 sa zameriava na environmentálne aspekty organizácie, ako sú emisie do ovzdušia, odpady, voda a energie a na to, ako organizácia zabezpečuje, aby tieto aspekty boli minimalizované a aby organizácia bola v súlade s platnými environmentálnymi predpismi.
Hoci ISO 9001 a ISO 14001 majú rozdielne zamerania, veľké množstvo organizácií často implementujú oba štandardy, aby zabezpečili efektívne riadenie kvality a environmentálnu ochranu v rámci svojej organizácie.
Hoci sa tieto štandardy zameriavajú na rôzne oblasti riadenia, majú spoločné prvky, ktoré organizáciám pomáhajú pri dosahovaní lepších výsledkov.
Tak isto ako organizácie môžu efektívne implementovať oba systémy naraz, môžu sa tieto systémy aj spoločne certifikovať, čo organizácia ocení ako v ušetrených nákladoch tak aj v efektívnom využití času.
Nezhoda sa týka každého prípadu, keď sa produkt, služba alebo proces odchyľuje od stanovených požiadaviek, noriem alebo postupov. Ako ich identifikovať, riešiť a predchádzať im? Čo robiť, ak už nezhoda nastane?
Zobraziť viacV článku "Ako sa vyvíjajú normy ISO?" sa dozviete o procese vývoja noriem ISO. Tento proces zahŕňa niekoľko krokov, ako je identifikácia potreby, príprava návrhu, verejné pripomienky a prijatie normy. Normy ISO sa pravidelne aktualizujú, aby sa zohľadnili najnovšie poznatky a trendy v danej oblasti.
Zobraziť viacČastá téma v organizáciách, je ako efektívne riadiť riziká. Norma ISO 9001 vyžaduje, aby organizácie riadili svoje riziká ako súčasť svojho systému manažmentu kvality (SMK). Toto znamená, že organizácia musí identifikovať riziká a príležitosti v súvislosti s jej SMK a následne ich riadiť pomocou vhodných opatrení.
Zobraziť viacdovoľte nám informovať Vás, že 25.10.2022 bola publikovaná nová verzia normy ISO/IEC 27001:2022, ktorá nahrádza normu ISO/IEC 27001:2013. Slovenská národná akreditačná služba, ako náš akreditačný orgán, stanovila v Politike PL-57 prechodné obdobie na implementáciu normy ISO/IEC 27001:2022, ktoré končí 31.10.2025.
Zobraziť viac