SKQS, s.r.o., Alexandra Rudnaya 23, 010 01 Žilina

Nezhody v systéme manažérstva kvality: Ako ich identifikovať, riešiť a predchádzať im

 

Vo svete systému manažérstva kvality je nezhoda ako nevítaný hosť na párty, pretože narušuje atmosféru na párty, vytvára napätie medzi hosťami a môže potenciálne narušiť celkový zážitok a spokojnosť hostí.

 

Čo je nezhoda?

Nezhoda sa týka každého prípadu, keď sa produkt, služba alebo proces odchyľuje od stanovených požiadaviek, noriem alebo postupov. To sa môže prejaviť rôznymi spôsobmi, napríklad: Produkty nespĺňajúce špecifikácie. Predstavte si, že dostanete košeľu s nerovnomerným prešívaním alebo telefón s nefunkčnými tlačidlami. Toto sú nezhody produktov. 

 

Aké typy nezhôd rozlišujeme?

  • Nezhoda produktu alebo služby: K tomu dochádza, keď produkt alebo služba nespĺňa špecifikované požiadavky, čo môže mať vplyv na funkčnosť, bezpečnosť alebo spokojnosť zákazníka.
  • Nezhoda procesov: Vzniká, keď sa proces odchyľuje od svojich definovaných postupov alebo smerníc, čo vedie k potenciálnym nezrovnalostiam, neefektívnosti alebo chybám v konečnom produkte alebo službe.
  • Nezhoda dokumentácie: Zahŕňa nezrovnalosti alebo chyby v dokumentoch, ako sú postupy, špecifikácie alebo záznamy, čo môže viesť k zámene, nesprávnej interpretácii a nesprávnej implementácii.

 

Prečo záleží na nezhode?

Nezhody môžu mať rôzne negatívne dôsledky na organizáciu. Nezhody sa môžu prejaviť napríklad:

  • znížením kvality produktov alebo služieb - nesplnenie požiadaviek, tak môže viesť k chybám, poruchám a nespokojnosti zákazníkov. 
  • zvýšením nákladov – opravy, prepracovanie alebo výmeny produktov, súvisiace s nezhodami môžu spôsobiť dodatočné finančné náklady pre spoločnosť.
  • poškodením dobrého mena – pretrvávajúce nezhody môžu viesť až k narušeniu dôvery zákazníkov a poškodeniu celkového imidžu spoločnosti.
  • nedodržiavaním predpisov – porušovanie regulačných alebo priemyselných noriem v súvislosti s nezhodami, môže viesť k právnym následkom a sankciám.

 

Ako môže byť identifikovaná nezhoda?

Nezhoda môže byť zistená na základe sťažnosti alebo reklamácie produktu,  zistenia z auditu, výstupu z preskúmania systému manažérstva, výstupu z analýzy a hodnotenia dát, výstupu z merania spokojnosti zainteresovaných strán. 

 

Ako treba postupovať, keď organizácia identifikuje nezhodu?

Analýza vzniknutej nezhody musí byť vykonávaná starostlivo, aby bola v súlade s metodikou PDCA pre riešenie problémov. Organizácia musí na takúto nezhodu reagovať a vysporiadať sa s následkami. 
V ďalšom kroku je potrebné zhodnotiť potrebu prijatia opatrení na odstránenie príčin nezhody, a to z dôvodu, aby sa takáto nezhoda neopakovala alebo aby sa nevyskytla niekde inde. 

Preto je potrebné:

  • Preskúmať a analyzovať nezhody
  • Určiť príčiny nezhody
  • Určiť, či existujú podobné nezhody alebo by sa mohli potenciálne vyskytnúť.

 

Po vyhodnotení predchádzajúcich bodov je potrebné realizovať potrebné opatrenia a následne preskúmať efektívnosť prijatých nápravných opatrení.  Pokiaľ je to nutné je dôležité aktualizovať riziká a príležitosti určené v priebehu plánovania a tiež realizovať zmeny v systéme manažérstva kvality.

 

Efektívnym riadením nezhôd môžu organizácie identifikovať a riešiť potenciálne problémy, zlepšiť ich celkovú kvalitu a tým minimalizovať súvisiace riziká a náklady.
 

 

Podobné články

Čo prináša nový register certifikovaných vzdelávacích inštitúcií?

KATEGÓRIA
|
AUTOR
Array

Ministerstvo školstva si kladie za cieľ zhromaždiť všetky vzdelávacie inštitúcie na jednom mieste v rámci registra certifikovaných vzdelávacích inštitúcií (CVI).Čo to znamená pre vzdelávacie organizácie? Aké sú nové požiadavky na registráciu?

Zobraziť viac

ISO 45001: Váš sprievodca normou pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci

KATEGÓRIA
|
AUTOR
Array

Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci (BOZP) sú pre každú spoločnosť mimoriadne dôležité. Pre každú spoločnosť by mala byť bezpečnosť a ochrana zdravia zamestnancov prioritou. Norma ISO 45001 je medzinárodná norma, ktorá poskytuje rámec pre riadenie BOZP a pomáha organizáciám vytvárať bezpečné a zdravé pracovné prostredie.

Zobraziť viac

Ako sa vyvíjajú normy ISO?

KATEGÓRIA
|
AUTOR
Array

V článku "Ako sa vyvíjajú normy ISO?" sa dozviete o procese vývoja noriem ISO. Tento proces zahŕňa niekoľko krokov, ako je identifikácia potreby, príprava návrhu, verejné pripomienky a prijatie normy. Normy ISO sa pravidelne aktualizujú, aby sa zohľadnili najnovšie poznatky a trendy v danej oblasti.

Zobraziť viac

Ako riadiť riziká v organizácií?

KATEGÓRIA
|
AUTOR
Array

Častá téma v organizáciách, je ako efektívne riadiť riziká. Norma ISO 9001 vyžaduje, aby organizácie riadili svoje riziká ako súčasť svojho systému manažmentu kvality (SMK). Toto znamená, že organizácia musí identifikovať riziká a príležitosti v súvislosti s jej SMK a následne ich riadiť pomocou vhodných opatrení.

Zobraziť viac

Newsletter